Lördag

Lördagskväll och jag har spelat lite gitarr så här på kvällskvisten. Idag har jag städat efter städningen passade jag på att gå ut lite och meddans golvet som jag moppade skulle torka i fred. Eftersom jag ska till Mexico i januari så var jag förbi polisstationen och Sjukhuset. Detta i syfte att kolla var de ligger så jag vet vart jag ska ta vägen till veckan när allt sånt ska fixas.  När jag kom hem kunde jag inte låta bli att programmera lite, hehe lite och lite, det blev typ 5h idag. Efter många trial and error fick jag min programkod att fungera. Nu kan den göra om alla stora bokstäver till små. Jag blev väldigt stolt när jag fick det att fungera. Men jag har Olof att tacka för det, han är så snäll och förklarar lite för mig.

Programmering kan liknas vid vilket språk som helst, man vet vad man vill ha fram när man pratar med någon men kan inte bygga upp rätt mening så personen i fråga förstår.  Det är så logiskt som det bara kan bli. Det gäller bara att veta hur man sätter ihop "orden" så det blir förståelig mening. Jag börjar kunna språket nu men det lär dröja innan jag kan det flytande. Här är den del av koden jag gjorde klart idag. Det tog typ 10h att fatta hur jag skulle skriva detta.


cout.setf ( ios::right, ios::adjustfield );

for(int x = 0; x < k; x++)

{

           string temp = "";

           temp_word = word[x];

           cout << "x är " << x << " och ordet är " <<;

           cout << word[x]<< endl;

                     

           for(int n = 0; n < temp_word.size(); n++)

           {

                      temp += char(tolower(temp_word[n]));

           }

                     

                      word[x] = temp;

           }


           for(int x = 0; x < k; x++)

           {

                      if(x == k)

                                 break;

                      cout << word[x] << endl;

           }

}


Kommentarer
Postat av: jenco

Herregud vilka koder, man blir ju snurrig man bara tittar på dom..

2008-11-26 @ 21:38:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0